Photo by Lance Reis on Unsplash

In 2022 zijn er hogere omzetcijfers behaald in de categorie mannencosmetica dan het jaar ervoor. Dit blijkt uit een rapport van de Nederlandse Cosmetica Verenging (NCV). Als een van de mogelijke redenen wordt gegeven dat het voor de jongere generatie minder een taboe is de huid goed te verzorgen. 

De omzet van mannencosmetica steeg met 11,4% van 333 mln in 2021 naar 371 mln in 2022. Onder de categorie mannencosmetica vallen alle producten die speciaal voor de man zijn ontwikkeld. Ook het aandeel van de categorie mannencosmetica binnen de cosmeticaproductgroepen die door mannen worden gebruikt steeg. Dit was in 2020 nog 21%. In 2022 is dit gestegen naar 21,6%. Het NCV meldt in het rapport dat deze groei vooral wordt gedreven door de toename in verkoop van herengeuren, deodorant en stylingsproducten.

Taboe

Door het NCV wordt beschreven dat deze omzetstijging zou toegekend worden aan het minder worden van het taboe rondom huidverzorging voor mannen. Vooral onder millennials/jongere generatie zou dit taboe minder zijn.

“We merken de laatste tijd wel dat steeds meer mannen de stap durven te nemen richting gezichts- en huidverzorging”, vertellen de oprichters van Rossberck Sander Schoenmakers en Mika Koenen. “Met Rossberck richten wij ons op de mannelijke doelgroep met gezichts- en baardverzorging. We willen graag laten zien dat het ook voor mannen gewoon normaal is om je huid en baard goed te verzorgen.”

Toch worden er ook nog wel eens negatieve reacties ontvangen. “Op Social Media ontvangen wij nog wel vaker berichten dat gezichts- of huidverzorging niet zou mannelijk zijn. Al wordt dit wel minder. In de beginjaren van Rossberck rond 2018 zagen wij dit vaker. Ook merken wij bij onze vriendenkring dat er steeds meer vraag is naar verzorgingsproducten voor mannen.”

Stijging wereldwijd

Niet alleen in Nederland is deze stijging te zien. Ook wereldwijd wordt er steeds meer omzet gegenereerd aan verzorgingsproducten speciaal voor mannen. Een onderzoek van Grand Review Research laat zien dat de mondiale marktomvang voor persoonlijke verzorgingsproducten voor mannen in 2021 werd geschat op 30,8 miljard dollar.

Verder is de verwachting dat deze markt tussen 2022 en 2023 zal groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 9,1%.