De luxebubbel kraakt. Champagne kampt met dalende verkopen, terwijl Prosecco en Cava juist groeien – ook in Nederland. De vraag is of Champagne zijn premiumpositie kan vasthouden, of dat consumenten definitief overstappen op betaalbaardere alternatieven.

Champagne onder druk

In de eerste acht maanden van 2025 zakten de Champagne-verzendingen naar 145 miljoen flessen, een daling van 1,8% ten opzichte van 2024. Als dit tempo aanhoudt, blijft de teller dit jaar steken onder de 220 miljoen flessen – historisch laag. Vooral Frankrijk zelf laat forse krimp zien (-4,8%). Ook in exportmarkten zoals de VS en Japan hapert de groei.

Prosecco als publiekslieveling

Waar Champagne worstelt, pakt Prosecco marktaandeel. Wereldwijd steeg de export dit jaar met zo’n 9%, met name in de VS en Canada. Ook in Nederland is Prosecco inmiddels het standaard alternatief voor een feestelijke bubbel: toegankelijker in prijs én smaak, vaak lichter van stijl en populair in cocktails zoals de spritz.

Cava in de lift

Cava, jarenlang gezien als de underdog, investeert in kwaliteit, duurzaamheid en marketing. Het resultaat: een stevige groei in waarde, vooral in exportmarkten. De omslag van goedkope bulk naar premium cava’s begint ook in Nederland zichtbaar te worden op wijnkaarten en in speciaalzaken.

Consumententrend: minder exclusief, meer veelzijdig

Nederlandse consumenten worden prijsgevoeliger. Champagne blijft hét symbool voor luxe, maar Prosecco en Cava spelen slim in op bredere drinkmomenten: van terras tot brunch. Bovendien sluit hun lichtere stijl beter aan bij de trend naar laag-alcohol en casual premium.

Vooruitblik

De komende feestmaanden worden cruciaal. Champagne moet aantonen dat de magie van exclusiviteit overeind blijft. Maar wie kijkt naar de borreltafels en wijnkaarten in Nederland, ziet dat de bubbel allang democratischer is geworden.