De geplande btw-verhoging op logies van 9 naar 21 procent dreigt een stevige klap uit te delen aan de Nederlandse toerismesector. Uit onderzoek van adviesbureau Significant APE, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Financiën, blijkt dat het aantal boekingen met wel 30 procent kan dalen. Vooral budgetaccommodaties en logies in grensregio’s zouden zwaar getroffen worden.

De sector waarschuwt voor forse economische schade. Door de belastingverhoging worden overnachtingen in Nederland duurder, terwijl net over de grens in België en Duitsland aantrekkelijke, goedkopere alternatieven lonken. De prijsgevoelige toerist – met name uit eigen land of de buurlanden – wijkt dan uit, aldus betrokken branchepartijen.

Verslechterde concurrentiepositie

De timing van de maatregel wordt door ondernemers als ongelukkig bestempeld. Veel logiesaanbieders zijn nog volop bezig met herstel na de coronajaren, personeelskrapte en stijgende kosten. Tegelijk moeten zij investeren in verduurzaming en innovatie. Een plotselinge btw-sprong naar 21 procent beperkt hun financiële slagkracht.

“Minder boekingen betekent minder omzet, en dus minder ruimte om te investeren in personeel, kwaliteit en duurzaamheid,” luidt het in de sector. “We worden duurder, terwijl buitenlandse collega’s juist concurrerender worden.”

Pleidooi voor overgangsregeling

Om een harde landing te voorkomen pleiten ondernemersorganisaties voor een gefaseerde verhoging van het btw-tarief. Een overgangsperiode van vijf jaar, waarbij het tarief jaarlijks met circa twee procent stijgt, zou ondernemers de ruimte geven om hun prijsstrategieën aan te passen zonder directe omzetverliezen.

Oproep aan politiek

De oproep aan het kabinet – en in het bijzonder aan het ministerie van Financiën – is om oog te hebben voor de bredere economische en regionale gevolgen van de maatregel. Zonder compenserende maatregelen dreigt een krimp in een sector die juist bijdraagt aan werkgelegenheid, lokale bestedingen en leefbaarheid in met name landelijke gebieden.

Het onderzoeksrapport nuanceert dat de verwachte daling van 30 procent een schatting is, en dat het effect sterk kan variëren per regio, doelgroep en type accommodatie.