De Efteling bestaat vandaag precies 73 jaar en viert dat op een manier die helemaal past bij haar groene ambities: met een duurzame vlaggenlijn voor álle ruim 3.000 medewerkers. De slinger is gemaakt van gerecyclede bedrijfskleding, een initiatief dat bijdraagt aan het streven van het park om in 2030 volledig restafvalvrij te opereren.

“We zijn ooit begonnen als Stichting Natuurpark de Efteling en ook al zijn we uitgegroeid tot een van de grootste attractieparken van Europa, onze focus op natuur en omgeving is altijd gebleven,” zegt Femke van Es, Manager Maatschappij, Communicatie & Omgeving. “Elke week gaat er zo’n 90 kilo bedrijfskleding uit roulatie. Door daar nieuw vilt van te maken, geven we dat materiaal bewust een tweede leven.”

Vilten vlaggetjes in Efteling-blauw en -oranje

De oude kleding werd door sociaal textielbedrijf i-did in Den Haag verwerkt tot vilt, zonder dat de stoffen opnieuw geverfd werden. Daardoor behouden de vlaggetjes hun oorspronkelijke kleuren: twee tinten blauw, oranje en wit, herkenbaar van de huidige outfits van Efteling-medewerkers. De vilten vlaggetjes worden deze week aan alle medewerkers uitgedeeld als vrolijk én duurzaam verjaardagscadeau.

Sociaal én circulair

Bij i-did draait het om méér dan alleen recycling. “Wij geven niet alleen textiel een nieuw leven, maar ook mensen,” vertelt Bianca Slijkhuis-Ravelli, Salesmanager bij i-did. “In ons sociale atelier verwerken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt het vilt tot nieuwe producten. De samenwerking met de Efteling bestaat al jaren – van tassen als kerstgeschenk tot duizenden kilo’s hergebruikte kleding.” In 2018 werd bijvoorbeeld al ruim 20.000 kilo kleding herwerkt tot vilt, goed voor onder andere 4.000 tassen. Die samenwerking is onlangs met drie jaar verlengd.

Van beige tot blauw: 73 jaar Efteling-uniformen

Sinds de jaren 70 is de Efteling begonnen met uniforme werkkleding – van beige blouses met groene broeken tot thematisch gedetailleerde outfits per parkdeel in de jaren 90. Sinds 2017 dragen de medewerkers kleding in Efteling-blauw en oranje, voorzien van subtiele sprookjessymboliek. Praktisch én thematisch, zo luidt het kledingbeleid van het park.

Sprookjesachtig én verantwoordelijk

De jubileumactie laat zien dat de Efteling niet alleen inzet op verbeelding, maar ook op verantwoordelijkheid. Of zoals Van Es het samenvat: “We willen onze fantasiewereld blijven delen met generaties bezoekers, maar dan wel met oog voor de echte wereld. Deze vilten vlaggenlijn is klein, maar veelzeggend in dat grotere verhaal.”