Vanaf 5 juli 2025 barst het in Keramiekmuseum Princessehof van de scherven, ideeën en emotie. Met UNBROKEN pakt het museum uit met een grote overzichtstentoonstelling van de Brits-Nederlandse kunstenaar Bouke de Vries. Hij maakt van kapot porselein poëtische statements over verval, herstel en menselijke vergankelijkheid. Een primeur: niet eerder gaf een Nederlands museum restauratiekunst zo’n podium als volwaardige hedendaagse kunstvorm.
De Vries, ooit restaurator, nu kunstenaar met internationale faam, ontleedt én eert keramiek. Wat bij anderen naar de glasbak gaat, transformeert hij tot betekenisvolle kunstwerken die het midden houden tussen reliëf, herinnering en rebellie. Met UNBROKEN serveert het Princessehof ongeveer 95 werken, waaronder elf splinternieuwe stukken – allemaal getekend door De Vries’ karakteristieke mix van kwetsbaarheid, ambacht en commentaar op de wereld.
Vijf zalen vol scherven en verhalen
Bezoekers reizen door vijf thematische zalen. In Dutch Stories verknipt De Vries zijn vaderlandse erfgoed tot een staatsieportret van koning Willem-Alexander en koningin Máxima, opgebouwd uit Delfts porselein uit de 17e en 18e eeuw. Een vorstelijke knipoog naar nationale trots – en wat er met die trots gebeurt als ze valt.
In Early Chinese reageert hij op Ai Weiwei’s beroemde ‘Dropping a Han Dynasty Urn’ door een Han-vaas juist wél te lijmen – met Kintsugi, de Japanse techniek waarbij barsten worden benadrukt met goud. Fragiliteit wordt hier niet verborgen, maar gevierd.
De zaal Memory Vessels toont glazen vormen gevuld met scherven, ontstaan in de pandemie en wereldwijd geliefd. Sommige bezoekers lieten zich zelfs tatoeëren met de ontwerpen. Voor UNBROKEN keert De Vries de eer terug met nieuwe platte versies – bedrukt met echte tatoeage-inkt.
In Muses krijgen De Vries’ muzen een voetstuk. Van Maria tot prinses Diana: allen breekbaar, allen iconisch. Diana verschijnt als een “unbroken” eerbetoon aan de queer community.
De tentoonstelling eindigt met een kanonschot: War and Pieces, een elf meter lange tafelsculptuur die de strijd tussen beschaving en vernietiging verbeeldt. In een woeste slag tussen cherubijnen, schedels en plastic cyborgs torent een nucleaire paddenstoelwolk op uit porseleinen fragmenten. Een drama in wit, met Christus en Guan Yin als stille getuigen.
De Vries noemt de plastic elementen in zijn werk “moderne indringers”: onvergankelijk afval dat onze tijd definieert. “Dit werk gaat over onszelf, over de troep die we achterlaten – letterlijk en cultureel.”
Boeken, essays en hergebruik
Parallel aan de tentoonstelling verschijnt het boek Bouke de Vries: UNBROKEN, samengesteld door conservator Dr. Wendy Gers. Grote namen uit de internationale kunstwereld, zoals Alice Black (Design Museum Londen), Adrian Sassoon (galeriehouder) en Femke Diercks (Rijksmuseum), leveren bijdragen. Grafisch vormgever Sybren Kuiper – bekend van zijn Dutch Design Award – tekent voor de vormgeving.
Duurzaamheid loopt als een gouden draad door de hele tentoonstelling. Niet alleen inhoudelijk, maar ook in de opbouw: vitrines worden hergebruikt, materialen circulair gekozen. UNBROKEN sluit daarmee naadloos aan op eerdere tentoonstellingen waarin Princessehof duurzaamheid in keramiek centraal stelde, zoals Sustainable Ceramics#1 en soloshows van Yoon Seok-Hyeon, Humade en Keeley Haftner.
Innovatie in scherven
Met UNBROKEN onderstreept het Princessehof zijn positie als toonaangevend keramiekmuseum – en bevestigt Bouke de Vries zijn reputatie als innovator. Zijn werk bevindt zich inmiddels in topcollecties wereldwijd. Geen pottenkijker, maar een pottenmaker die breekt om te helen.
Bouke de Vries: UNBROKEN is te zien van 5 juli 2025 tot en met 16 augustus 2026 in het Nationaal Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden.