Puffend, fluitend en rammelend zoals vanouds, reed locomotief Aagje vanochtend haar eerste rondje met bezoekers door de Efteling. Toch is er iets fundamenteels veranderd: onder het nostalgische uiterlijk schuilt nu een elektrische aandrijving. Aagje is daarmee de eerste historische stoomlocomotief in Nederland die duurzaam werd omgebouwd, zonder haar charme te verliezen.

Stilletjes groener

Na een jaar in Engeland, waar ze werd klaargestoomd voor haar nieuwe toekomst, keerde Aagje terug met een elektrische motor. Dankzij een slimme opbouw met een duwende tender rijdt de trein voortaan volledig elektrisch – maar mét behoud van de klassieke bediening. De machinist trekt nog altijd aan de originele hendels, de locomotief fluit en dampt als vanouds, en het smeer- en poetswerk blijft zoals het altijd was.

“Deze stap is essentieel om onze ambitie waar te maken: klimaatneutraliteit in 2030”, zegt algemeen directeur Fons Jurgens. “We wilden iets bijzonders: een duurzame oplossing die omkeerbaar is én het gevoel van een ouderwetse stoomrit bewaart.”

Aagje: erfgoed met nieuwe energie

De geliefde locomotief uit 1911, ooit van een Arnhemse steenfabriek, rijdt sinds 1969 in de Efteling. Haar uiterlijk is ontworpen door Anton Pieck, met karakteristieke koperdetails en sprookjesachtige wagons die het park zelf bouwt. De stoomtrein is een vast onderdeel van het park sinds de oprichting van de Efteling Stoomtrein Maatschappij.

In totaal telt het Efteling-treintraject zo’n drie kilometer spoor en vier locomotieven. Naast Aagje zijn dat Moortje (1907), Trijntje (1991) en Neefje (1914), die sinds 2001 als fotopunt fungeert.

Met deze elektrische upgrade is Aagje niet alleen klaar voor de toekomst, maar ook een toonbeeld van hoe erfgoed en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan. En het mooiste? De rit voelt nog precies zoals je hem herinnert.