Kerst
Boeken algemeen
Promotiecampagne kinderassortiment

Indiase abstracte kunstenaar Manish Nai debuteert in Het Noordbrabants Museum

Na de Japanse Chiharu Shiota, de Noord-Ierse Claire Morgan en de Schotse Georgia Russell introduceert Het Noordbrabants Museum met de Indiase kunstenaar Manish Nai (Gujarat, 1980) opnieuw een internationaal rijzende ster in Nederland. Manish Nai: Capturing Time is de eerste museale solotentoonstelling van deze kunstenaar in Nederland, nadat zijn exposities in eigen land, Frankrijk en Zwitserland al veel aandacht kregen. Van 28 juli tot en met 4 november 2018 worden in ’s-Hertogenbosch twaalf van Nai’s werken getoond. Absolute blikvanger is een monumentale installatie gemaakt van 400 levensgrote houten klossen, omwikkeld met bont gekleurde lompen. “Het is alsof je Mumbai ruikt, het is een heel fysiek kunstwerk” aldus de samensteller van de tentoonstelling Hans November.

 

 

Manish Nai is één van de weinige contemporaine kunstenaars in India die consequent abstract werkt. De westerse invloed van het minimalisme en het arte povera zijn duidelijk te zien in zijn werk. Tegelijkertijd blijft ook zijn Indiase afkomst herkenbaar. Voor zijn ruimtelijke werken gebruikt de kunstenaar eenvoudige en geleefde materialen zoals jute, krantenpapier, canvas, karton en het kleurrijke textiel van sari’s. Dit bekrast, verkreukelt, perst en plooit hij tot twee- en driedimensionale geometrische vormen. Nai wil daarmee de geschiedenis van het materiaal ‘vangen’ en vastleggen. Het maakproces is arbeidsintensief. De abstracte vormen komen tot stand vanuit een uitvoerig ambachtelijk productieproces. Naast ruimtelijk werk worden in de tentoonstelling ook foto’s getoond.  De werken tonen grote reclameborden die na de financiële crisis in ongebruik raakten en zo hun functie verloren. Nai is gefascineerd door deze grote abstracte vlakken, die overal opduiken in het straatbeeld van Mumbai.

 

Kunst van de straat

Speciaal voor de tentoonstelling werd een film gemaakt over het leven en werk van Manish Nai in Mumbai, zijn materiaalgebruik en inspiratiebronnen. Ook komen anderen aan het woord over de kunstenaar. “Manish Nai haalt zijn inspiratie uit een wereldstad die precies het tegenovergestelde van zijn kunst lijkt te zijn: lawaaierig, vervuild, overvol en rommelig”, aldus Girish Shahane, kunstcriticus, curator en directeur van de ŠKODA Prize for Indian Contemporary Art in India. “Zijn aanpak laat het mooie uit het dagelijks leven in India zien met een combinatie van gevoel voor stijl, technische experimenten en kritische nauwkeurigheid.” De tentoonstelling in ’s-Hertogenbosch sluit aan bij het streven van Het Noordbrabants Museum om te verrassen met kunstenaars die nog niet of nauwelijks in Nederland te zien zijn geweest.

 

Opgegroeid tussen textiel

De in Mumbai wonende Manish Nai werd geboren in een dorp in de streek Gujarat in het westen van India. Zijn familie behoort tot de kappersgemeenschap. De plukjes haar die bij zijn grootvader op de grond rondom de kappersstoel vielen, inspireerden Nai tot het hergebruik van materialen in zijn kunst. Vastbesloten de omstandigheden van zijn gezin te verbeteren zette Nai’s vader verschillende ondernemingen op in de handel in jute, confectiekleding en verpakkingsmaterialen. Na school hielp Nai zijn moeder dagelijks met verstel- en inpakwerk. Deze jeugdervaringen waren bepalend voor de latere vorm- en materiaalkeuze van de kunstenaar. Op de L.S. Raheja School of Art ontstond Nai’s affiniteit met abstracte kunst.

 

Catalogus

Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus met de titel Manish Nai: Capturing Time. Een essay van Girish Shahane geeft duiding bij het werk en leven van Manish Nai. Uitgever WBOOKS, circa 80 pagina’s, Nederlands en Engels. De publicatie is vanaf 27 juli voor € 19,95 verkrijgbaar in de MuseumShop en de boekhandel.

 

Bezoekinformatie

Het Noordbrabants Museum

Verwersstraat 41,’s-Hertogenbosch

T +(0)73 – 6 877 877

hnbm.nl