Promotiecampagne kinderassortiment
Boeken algemeen

Plantagebuurt trekt 4,6 miljoen bezoekers

 

De laatste jaren is er in de Plantagebuurt een stijgend aantal bezoekers aan de culturele instellingen - waaronder Het Scheepvaartmuseum, de Hermitage Amsterdam, Natura Artis Magistra en Koninklijk Theater Carré - waar te nemen. De culturele instellingen werken in dit deel van Amsterdam al meer dan tien jaar samen om de oostelijke binnenstad voor de binnen- en buitenlandse toerist beter op de kaart te zetten. Zij bedienen bezoekers o.a. met een gezamenlijke website (www.deplantageamsterdam.nl), plattegronden en organiseren vier keer per jaar het evenement 'Plantage Zondagen'.

 

Stijgend bezoekersaantal


Dit jaar mocht de Plantage Amsterdam, een samenwerkingsverband tussen 17 culturele instellingen in de oostelijke binnenstad van Amsterdam, 4.620.597 bezoekers ontvangen. In 2006 waren dit er 3.400.000, in 2010 kwamen er voor het eerst meer dan 4 miljoen bezoekers naar de instellingen in de Plantage Amsterdam. In 2012 zijn hier weer een half miljoen bezoekers bijgekomen.

 

Prijzen


2012 was een succesvol jaar voor de Plantage Amsterdam. Niet alleen vonden meer bezoekers hun weg naar de oostelijke binnenstad, de Plantage viel dit jaar ook flink in de prijzen:

  • Het Scheepvaartmuseum: de Gouden A.A.P. (Amsterdamse Architectuur Prijs)
  • Het Scheepvaartmuseum: NIMA Award Marketing Turnaround
  • Natura Artis Magistra: Zilveren Effie (voor Geboortegolf campagne)
  • Architectuurcentrum ARCAM: ARC12 Oeuvreprijs voor directeur Maarten Kloos
  • Tropenmuseum Junior: Children's Museum Award (internationale vakjuryprijs)
  • Tropenmuseum Junior: uitgekozen tot leukste familiemuseum door het Rekels Magazine

 

Hoogtepunten


Hoogtepunten waren dit jaar het 125-jarig bestaan van Koninklijk Theater Carré en de heropening van de Portugese Synagoge waarmee het Joods Cultureel Kwartier (Joods Historisch Museum, JHM Kindermuseum, Portugese Synagoge en de Hollandsche Schouwburg) gereed kwam.