Boeken algemeen
Promotiecampagne kinderassortiment

Vaders over Efteling: “Relax en geniet van je kinderen”

In april deed de Efteling voor het allereerst in haar geschiedenis onderzoek onder een ‘vergeten’ doelgroep: vaders. Het park richt zich meestal op de moeders, die traditioneel beschouwd worden als beslissers voor dagjes weg. Nu betrof het een online-vragenlijst onder vaders met thuiswonende kinderen in Nederland en Vlaanderen. 654 vaders beantwoordden vragen over hun uitstapje met het gezin en de voorbereiding daarvan. Er werd gevraagd naar tips voor andere vaders, maar ook naar verbeterpunten, met aankomende Vaderdag (17 juni) in gedachten. Uit het onderzoek blijkt dat de voorbereiding op een dagje Efteling een gezamenlijk proces is van het hele gezin en dat partners en ook kinderen hun eigen rol hebben. Een vijfde van de respondenten noemt spontaan dat ‘genieten’ het belangrijkste is bij een bezoek aan de Efteling. Niet alleen van de attracties, maar vooral van je kinderen: “Neem de tijd voor je kinderen, kijk naar de verwondering in hun ogen en geniet daarvan.”

 

Regie uit handen

Bepaalde taken in de voorbereiding van het uitstapje blijken veelal in handen van de vaders: 81% laadt de tassen in de auto en 72% plant de reisroute naar het park. De tassen inpakken met eten en drinken wordt vooral door de partner verzorgd, maar het initiatief om weg te gaan en het regelen van de entreekaarten ligt zowel bij vaders (44%) als partners (43%).

Tijdens het bezoek geven veel vaders de regie uit handen. Maar liefst 59% van de kinderen bepaalt welke attracties bezocht worden. Om de eerste plaats van favoriete attractie van vaders ijveren de houten achtbaan Joris en de Draak (21%) en familie-attractie Droomvlucht (25%).

 

Verbeterpunten

Vaders noemen als verbeterpunten baby-verschoningsplaatsen bij de herentoiletten, en sommigen willen af en toe kunnen ontsnappen aan partner en kinderen met een (speciaal- of alcoholvrij) biertje of een kop koffie. Hoewel de meeste vaders vooral met het gezin bezig zijn, is ook een ‘mancave’ als interessante nieuwe attractie genoemd en is de single rider-ingang favoriet voor vaders met kinderen die nog niet in een achtbaan durven. Vaders zijn graag zelf een beetje kind. De Efteling opende op 25 mei een single rider-ingang bij Joris en de Draak en werkt al een tijdje aan baby-verschoningstafels op neutrale plekken.