Boeken algemeen
Promotiecampagne kinderassortiment

Tien jaar positieve klimaatimpact door het maken van chocola

Bij Chocolatemakers staan inmiddels 10 jaar impact en échte verandering teweeg brengen op de teller. Dat doen ze met het maken van heerlijke chocola. Chocola waarbij smaak centraal staat, waarbij de juiste keuze ook de lekkerste keuze kan zijn - en MOET zijn. Alleen dan zal de consument uiteindelijk met een glimlach de juiste keuze in de supermarkt maken. Om hun tienjarige bestaan te vieren introduceert Chocolatemakers een gelimiteerde bewaarblik editie, die symbool staat voor 10 jaar positieve impact op ons klimaat. Een bedrijf met bijzondere verhalen en een bijzondere manier van bedrijfsvoering.

 

Smaak staat centraal in de fabriek aan de Amsterdamse cacaohaven. 10 jaar ambachtelijke ervaring en toewijding maken dat er voortdurend nieuwe en betere smaken gecreëerd worden. De chocola moet vooral lekker zijn, alleen zo kan de impact vergroot worden. Het recente IPCC rapport maakt duidelijk: Wij kunnen ons niet meer veroorloven de cruciale ecosystemen van onze planeet te beschadigen.


En bedrijven kunnen veel meer doen om klimaatverandering positief te beïnvloeden. Chocolatemakers is geen non-profit organisatie en geen charity. Zij zijn het bewijs, dat men ook met eerlijke en duurzame bedrijfsvoering absoluut een winstgevende onderneming kan zijn, maar dan één die bijdraagt aan de oplossing en niet aan het probleem.

 

Cacao kan niet overal groeien, maar groeit rond de evenaar in de tropische regenwouden. Cruciale bossen voor onze aarde en ons klimaat en gebieden die enorm bedreigd zijn. De cacaobonen van Chocolatemakers komen uit vier verschillende origines: Congo, Peru, Colombia en uit de Dominicaanse Republiek.

 

De ontbossing van regenwouden is een manier van inkomen generen voor de inheemse bevolking. Door een bufferzone met cacaobomen aan de rand van het regenwoud te planten en goed te betalen voor de cacao kan er inkomen gegenereerd worden zonder regenwoud te moeten kappen. Dat is waar de echte verandering gebeurt. Een alternatief voor ontbossing, alleen zo kan het regenwoud beschermd worden. Want voor het regenwoud geldt helaas: The forest stays as long as it pays!

 

Elke origine is anders en daarom verschilt ook de impact die met de duurzame cacao wordt gemaakt per regio. Zo is het Virunga National Park in Congo het leefgebied van meer dan de helft van de resterende populatie van de berggorillas en is het daarom extra belangrijk de bufferzones te genereren. In Colombia, waar vrouwelijke boeren traditioneel veel koffie verbouwden kon met het cacao een extra bron van inkomsten gegenereerd worden. En iets zuidelijker, in Peru, hebben de Chocolatemakers samen met de boerencoöperaties een fabriek gebouwd, zodat de boeren in de regio toekomstig in staat zijn hun eigen chocola te maken. En de duurzaamste parel in de portfolio zijn misschien wel de iconische repen met het zeilschip erop. Deze zijn gemaakt van cacao uit de Dominicaanse Republiek en worden op pure windkracht met het legendarische zeilschip de Tres Hombres in 4-6 maanden naar Amsterdam gezeild. Volledig emissievrij. De cacao uit alle origines wordt volledig op zonne-energie in de fabriek in Amsterdam verder verwerkt.

 

Wat het meest over het hoofd wordt gezien is dat alle chocola biologisch is. In het geval van chocola betekent dat dat er geen pesticiden op de cacao mogen worden gesproeid. Dat is goed nieuws voor de natuur en voor onze gezondheid, maar vooral goed nieuws voor de gezondheid van de kinderen die aan het werk worden gezet om de pesticiden te sproeien. Biologische chocola eten helpt de ergste vormen van kinderarbeid te voorkomen.

 

Elke verkochte reep vergroot de impact en beschermt het regenwoud. Chocolatemakers hoopt dat klanten en bedrijven dit jaar voor een duurzaam cadeau kiezen. Het gelimiteerde blik is hier te bestellen.