Promotiecampagne kinderassortiment

Slapen bij de beren

Een onvergetelijk communie- of lentefeestgeschenk

Het mooiste dat je kinderen kunt geven, is aandacht en tijd.  De schatjes puberen steeds vroeger en dan is hun kindertijd, waarin ouders, grootouders en suikertantes of -nonkels hun liefsten zijn, voorbij. Verjaardagen, communies en lentefeesten zijn daarom ideale gelegenheden voor een origineel cadeau. Wat dacht je van: overnachten in de pelsjagershut tussen de beren in het Wildpark van het domein de Grotten van Han. We testte het uit met Evora (4) en Joaquin (7).

Klik hier voor de fotoreportage van Frans Oyen.

Op en top avontuur

“Nee, het is niet zomaar een logies waar je ‘s morgens naartoe trekt en je er je bagage dropt”, had men ons verwittigt. Alles moet in de koffer van de auto blijven want pas om 18 uur komt een begeleider ons ophalen. Aan het onthaal liggen de toegangsticketten klaar voor de attracties van het domein: De Grotten, het Wildpark en twee musea die we voor of na de overnachting kunnen bezoeken.

Een mysterieuze onderaardse wereld

Omdat ze voor de voormiddag regen voorspellen, beginnen we met het bezoek aan het grootste onderaardse grottencomplex van Europa, dat al meer dan  30 miljoen mensen bezochten. Ook de rit er naartoe met een honderdjarige tram is een attractie op zich. Gelukkig hebben we geen buggy mee want op de 2 km lange wandeling in de grotten zijn er heel wat trappen, maar de omgeving is zo fascinerend dat  ook de kleinste flink meestapt en geboeid luistert. “Meer dan 500.000 jaar geleden verliet de rivier de Lesse haar natuurlijke vallei. Ze stortte zich in de diepte van een kalkmassief, zocht een weg hier doorheen en verliet het 2 km verder. Bij het doorkruisen van dit massief vormde zich een buitengewoon netwerk van onderaardse grotten”, vertelt een Waalse jobstudent ons in nagenoeg perfect Nederlands. Omwille van de mooie kalkafzetting en de mysterieuze grote zalen kregen de grotten drie sterren in de Michelin Groene Gids. De nieuwe Led-verlichting zorgt nu voor een natuurlijker kleur zodat de schoonheid van de druipstenen nog duidelijker zichtbaar is. De apotheose met een fantastisch klank- en lichtspel in de Wapenzaal ,waarbij de weelderige draperieën van druipstenen worden weerspiegeld in de Lesse, is indrukwekkend. Het is wel even schrikken bij de kanonschoten die aan de uitgang van de Grot worden afgevuurd.

Een uniek wildpark

In de namiddag kiezen we voor het Wildpark dat in 2015 werd uitgeroepen tot ‘Het Beste Wildlife Dierenpark in België’. Uniek in zijn soort, want het is het enige park in ons land waar je de Europese ‘big five’ kan bezichtigen: de wolf, de bruine beer, de lynx, de Europese bizon en de veelvraat. Je kan het park wandelend verkennen of met een treintje. Die keuze is vlug gemaakt door de kinderen en de uitleg van de gids mooi meegenomen. Zo komen we te weten dat het Wildpark een twintigtal dieren telt, die in onze streken leven of geleefd hebben. Ze verblijven er in halve vrijheid op een gebied van 250 hectare. Bij de dieren die verdwenen zijn of verjaagd werden, zijn er enkele die men heeft kunnen ‘reconstrueren’ zoals de tarpan of de oeros. Andere bedreigde soorten worden nauwlettend opgevolgd en nemen deel aan de programma’s voor herinvoering.

Met de range-wagen naar de hut

Om 18 uur staan we vol spanning te wachten op onze begeleider, die met een rangewagen komt aangereden. Onze auto moeten we op de parking laten staan. Aangekomen aan de Pelsjagershut maken we uitgebreid kennis met onze berenburen: Marleen en Willy, broer en zus die ons onverschillig aanstaren. “Straks worden ze opgesloten in hun bakstenen kot onder jullie hut en kom ik de barbecue klaarmaken, maar neem rustig de tijd om uit te pakken en te aperitieven” zegt onze chauffeur. De hut oogt heel gezellig met zetels, een open keuken, een heel grote vierkanten tafel en in een aparte ruimte, een douche, toilet en lavabo. In de frigo vinden we drank en proviand waar we normaal gezien een week mee toekomen. Aangevuld met de kampeerbedjes is er slaapruimte voor twaalf man. Voor ons volstaan de zetels die rap omgetoverd zijn tot perfecte bedjes. Er liggen slaapzakken klaar, opblaasbare kussens, lakens en kussenslopen. Alleen handdoeken moesten we zelf meebrengen.

Aperitief en barbecue midden een overweldigende natuur

De kinderen zijn uitgehongerd en kijken met gretige oogjes naar de verschillende chips, nootjes en borrelhapjes. De zon schijnt, het park is gesloten voor de bezoekers  dus kunnen we buiten ongehinderd genieten van het park en de dieren die, nu de rust is teruggekeerd, uit hun schuilplaatsen komen. Kijken mag, rondlopen is ten strengste verboden omdat het een natuurreservaat is waar de dieren in vrijheid leven. Onze gastheer komt alles klaarzetten voor de barbecue en het vlees bakken. Zoals al het personeel spreekt hij Nederlands en vertelt opgetogen over zijn werk. En dan is het genieten van een heerlijke barbecue midden een overweldigende natuur met wisselende dieren die voorbijtrekken. Na 11 uur ‘s avonds is het verboden om nog buiten te komen. Bij eventuele problemen kunnen we met een walkietalkie de nachtwaker verwittigen die 100 m verder in een kleine caravan verblijft.

Het ontbijt voor de beren wordt verstopt

Omdat er geen gordijnen hangen, worden we vroeg gewekt door de zon en hebben we uitgebreid de tijd om te ontbijten. Ook nu weer aan keuze geen gebrek: koffie, thee, chocolademelk, brood, granen, yogourtjes, toespijs, fruit...Om 9 uur arriveren twee verzorgers die het ontbijt – waaronder twee lekkere meloenen – voor de beren verstoppen vooraleer ze worden vrijgelaten. Het spannende schouwspel kunnen we vanuit de hut door de ramen gadeslaan. Joaquin is verontwaardigd dat Willy met de lekkerste brokjes, waaronder de twee meloenen, gaat lopen en niet deelt met zijn kleinere zus. Nadien komt een begeleider ons oppikken voor een privé-rondleiding in het park.

Museum Han 1900

Het lijkt misschien veel minder sensationeel dan de overweldigende belevenis van de dag voordien toch weten we Evora en Joaquin te boeien met een bezoek aan Han 1900. Het is alsof we met een teletijdmachine 100 jaar terug gaan in de tijd. 90 levensgrote poppen evoceren 50 scènes uit het dagdagelijkse leven, een fascinerende kloof voor kinderen uit het digitale tijdperk.

Voor het PrehistoHan, dat eveneens in de prijs van het ticket is begrepen, zijn ze iets te jong. Vooral de archeologische opgravingen onder water, die verricht werden in de bedding van de Lesse, ter hoogte van de uitgang van de Grotten van Han, kan hen maar weinig boeien. De films die de duikers in het troebele water van de rivier maakten op zoek naar archeologische schatten vinden ze wel spannend. Maar het summum vinden ze de interactieve bioscoopzaal waar ze voorzien van een 3D-bril en een joystick zelf op ontdekking kunnen gaan in de geheimen van de Grotten van Han.

Slapen in de bomen

Omdat er veel vraag is naar ‘Slapen bij de beren’ met lange wachtlijsten tot gevolg kan ‘Slapen in de bomen’ misschien een mooi alternatief zijn. Nieuw van dit jaar zijn de Tree Tents. Het zijn gezellige tenten in de hoogte gespannen tussen de bomen met uitzicht op de prachtige droge vallei van de Lesse. Ook hier is barbecue, ontbijt en een rondgang met een ranger voorzien in de prijs.