Moeten wij de horeca ondersteunen?

Er zijn horeca-ondernemers die nu al cadeaubonnen verkopen om die na de crisis te gebruiken. Ook KHN heeft hiervoor een website op Internet. En je moet dan als klant maar geloven dat die restaurants dan nog bestaan en open gaan. Als je al ziet hoeveel restaurants de eerste week van de verplichte sluiting al failliet gingen, dan ben ik benieuwd hoeveel faillissementen dat zijn als de horeca tot begin juli op slot moet.

 

 

Waarom moeten wij die ondernemers helpen? Andersom heb ik dit nog nooit mee mogen maken. De horeca-ondernemer heeft nog geluk dat het personeel in de WW kan, waarbij 90% van de salarissen door het Rijk worden betaald. Er zijn ondernemers die aan de horeca leveren en die geen bijdrage kunnen krijgen, omdat ze bij de Kamer van Koophandel een verkeerde code kregen. Koopt de horeca ook bij hen cadeaubonnen, zodat zij kunnen overleven?

 

Bedelen
En dan dat gebedel. “Wilt u ons ondersteunen? Koop een cadeaubon en als dank ontvangt u 10% extra waarde op de cadeaubon.”, schrijft een sterrenrestaurant op de website. Twee andere sterrenrestaurants geven zelfs 20% extra. “Help ons gedurende de Corona lockdown. Schaf een cadeaubon aan van €100,- en ontvang €120,- cadeaubon tegoed!” staat op de website. En je kan bonnen bestellen tot een bedrag van €500 en die is dan €600 waard om te besteden. Die korting staat in geen verhouding tot de onzekerheid voor de investeerder.

 

Thuisbezorgen en afhalen
Veel restaurateurs storten zich nu op de afhaal- en thuisbezorgmarkt. Op de websites van de restaurants vindt je tal van mogelijkheden. Zo vond ik ergens een driegangenmenu voor EUR 45,- Terwijl je dat zelf thuis nog moet opwarmen, want de gerechten worden koud geleverd. Een Limburgs aspergerestaurant brengt een driegangen aspergemenu voor twee personen voor de schandalige prijs van EUR 80,-, die was begin deze week nog EUR 60,-! Volgens de foto op de website krijg je per persoon romige en rijkelijk gevulde aspergesoep, Livar hooiham DWDD 2.0 met vier asperges in botersaus, krieltjes van de Big Green Egg en hennehoeve-eitje. Ja het valt niet mee om een haan eieren te laten leggen. Als nagerecht krijg je dan witte chocolademousse met in wijn en specerijen gepocheerde peertjes en pure chocoladesaus. Hoe je in specerijen kunt pocheren ontgaat mij. Andere restaurants leveren een viergangenmenu voor EUR 59,- per persoon. Bestel je losse gerechten beneden EUR 60.-, dan betaal je EUR 10,- aan bezorgkosten. Afhalen is gratis meldt het restaurant in een gulle bui.

 

Wijn en dranken
Bijpassende wijnen kosten EUR 26,- per fles. Daar schrijven ze niet bij welke wijnen dat zijn. Dat de wijnen per fles worden verkocht, daar kan ik nog inkomen, maar wat voor superwijnen zijn dat voor die prijs? Of gaan ze voor de gebruikelijke marge van zo’n vier tot tien keer over de kop? Wil je daarbij een flesje frisdrank (20 cl), dan betaal je daarvoor EUR 3,50. Dat is dan een kaal drankje, want je wordt dan niet bediend en je zult eigen glaswerk moeten gebruiken en afwassen. Dan maak je als restaurant toch een leuke winst, want die flesjes kosten EUR 0,40 inkoop.

 

De horeca ondersteunen?
Zoals ik hierboven al schreef, als hun klanten in de penarie zitten, dan zie je ze ook niet. Als je als ondernemer geen buffer hebt voor dit soort onvoorziene situaties, dan ben je ongeschikt als ondernemer. Dat is ondernemersrisico en daar moet je een reserve voor hebben opgebouwd. Ze mogen al blij zijn, dat de regering, dus in feite de rest van Nederland, bijspringt zodat ze het kunnen overleven. Ik heb meer compassie voor de ondernemers die door een verkeerde code buiten al deze regelingen vallen en het maar moeten zien te rooien.