Boeken algemeen
Promotiecampagne kinderassortiment

Ribcap, modieuze hoofdbescherming voor mensen met een verhoogd valrisico

Elke twee seconden komt er wereldwijd een patiënt met een hoofdletsel in een ziekenhuis terecht, goed voor 64 miljoen slachtoffers. Iedereen is er ondertussen van overtuigd dat we een helm moeten dragen bij het skiën, het motorrijden en het fietsen zodat het aantal hoofdletsels bij deze activiteiten gevoelig daalde. 42% van de incidenten betreft echter mensen met een verhoogd valrisco, die weigeren de vaak lelijke en stigmatiserende hoofdbescherming te dragen. Gelukkig is er nu Ribcap, die niet alleen een optimale bescherming biedt, maar bovendien hip en modieus oogt. Een hippe twintiger met epilepsie-aanvallen, het hyperkinetische jongetje en zijn vriendje met autisme, de opa met evenwichtsstoornissen...

Klik hier voor de fotoreportage van Frans Oyen.

 

 

 

Roel is een moderne twintiger, maar helaas krijgt de medische wereld zijn epilepsieaanvallen niet onder controle. Onverwacht valt hij ergens neer en dat heeft hem al veel blessures opgeleverd waarvan de hoofdletsels de ergste zijn. Roel ziet het echter niet zitten om met een valhelm op of een stigmatiserend hoofdbescherming met zijn vrienden op stap te gaan. Een vriend van hem had het bestaan van Ribcap via internet ontdekt. Aan suggesties voor verjaardagscadeaus geen gebrek meer: Roel heeft nu een collectie ribcap-petten en mutsen in kleuren aangepast aan zijn outfits.

Piet is een hyperkinetische vijfjarige die geen gevaren kent. Zonder angst racet hij met zijn fietsje, klimt op alles wat beklimbaar is en belandt dan ook vaak op spoed na een lelijke val. Sedert zijn mama Ribcap ontdekte, kan zij opgelucht ademen dat zijn kwetsbaar hoofdje in elk geval beschermd blijft. Ze raadde het dan ook onmiddellijk aan aan haar vriendin die een zoontje heeft met autisme die bij frustraties zijn hoofdje tegen de muur botst.

André is een kwieke opa, die nog heel actief is en veel wandelt. De laatste tijd heeft hij last van evenwichtsstoornissen met vaak een val tot gevolg. Een Ribcap-hoofddeksel ziet hij wel zitten temeer omdat het zijn kale schedel tegen een koude wind of een te felle zon beschermt en ook dat is mooi meegenomen.

Naast medische indicaties hebben dus ook een grote groep mensen baat bij het dragen van een Ribcap: Sportende rolstoelgebruikers, hikers in bergachtige streken, curlingsliefhebbers, zeilers, golfers, beoefenaars van zachte wintersporten zoals schaatsen, langlaufen, roddelen…

Dit brachten Nico De Wilde en zijn zakenpartner Frederik Baeckelmans op het idee om zes jaar terug met Ribcap van start te gaan.

 

De combinatie van het schokabsorberende schuim, de fashionable look en het hoge draagcomfort maakt Ribcap uniek

 

Nico De Wilde: “Ribcap was een Zwitsers merk met een sterke focus op lifestyle.

Wij hebben dit bedrijf overgenomen, verbeteringen aan het product aangebracht en het laten classificeren als medisch hulpmiddel. We zagen en zien in de medische en alledaagse markt enorme mogelijkheden omdat er hier geen mooie oplossingen bestaan. Wat er reeds op de markt was, is meestal niet mooi en komt vaak stigmatiserend over. Bovendien hebben de meeste van de bestaande producten een densiteit van 30 kg per kubieke meter dat ze kunnen opvangen. Ons schuim heeft echter een capaciteit van 160 kg d.w.z. vijf keer meer schokabsorptie dan de bestaande materialen. Maar hoe hoger je gaat in densiteit hoe minder de stof ademend wordt met zweten tot gevolg. De oplossing vonden we bij een Zwitserse firma, die een schuim kon leveren dat een hoge bescherming biedt, ademdoorlaathaar is en zacht en comfortabel aanvoelt. We zijn gestart met een collectie mutsen, maar op vraag van een Amerikaanse klant kwamen er vorig jaar de zomerpretjes bij. Omdat we uniek zijn op de markt hebben we er meteen een patent op genomen

 

Wereldwijd

Nico De Wilde: “Alhoewel we klanten hebben in de Verenigde Staten, Engeland, Nederland, Zweden… zijn we in nu ook in België als in Nederland sterk groeiend. Ons grootste klantenbestand bevindt zich in de Verenigde Staten en zij gaven ons het duwtje in de rug om er voor te gaan. Ieder ziekenhuis heeft er een valpreventiespecialist die nagaat hoe een val kan voorkomen worden, maar ook hoe de mensen bij het vallen kunnen beschermd worden. Omdat we de enige zijn op de wereldmarkt, met zo een mooie en draagbare oplossing, kwamen ze bij het zoeken bij ons terecht.”

 

Online te koop en in zorgshops

Ribcap heeft een zomer- en een wintercollectie voor kinderen en volwassenen en dit in verschillende maten. Je kan het online kopen of in een zorgshop. Een muts kost 99 euro, een pet 89 euro.

Het is aan te raden het met de hand te wassen in een lauw sopje met babyshampoo of een wasproduct voor delicate stoffen. Niet in de droogkast stoppen en niet blootstellen aan hoge temperaturen.

 

Meer informatie

 www.ribcap-healthcare.com