Vegaburgerverbod gestopt, plantaardige zuivel zwaar getroffen
Het Europees Parlement heeft vandaag gestemd tegen een verbod op het gebruik van productnamen als ’veggieburger’ en 'veganistische worst', maar vóór een verbod op omschrijvingen als ‘plantaardig alternatief voor yoghurt’. Het Europees Parlement heeft besloten om de reeds bestaande beperkingen op zuivelgerelateerde namen verregaand te verstrengen. Termen als 'amandelmelk' en 'veganistische kaas' zijn al verboden op producten in de EU, maar het aangenomen amendement 171 gaat nog verder en verbiedt ook het gebruik van beschrijvende termen als 'yoghurtstijl' en 'kaasalternatief ' voor zuivelalternatieven.
Zaanlander-kaas nieuwe sponsor schaatsploeg Jillert Anema
Royal A-ware is komend seizoen met Zaanlander-kaas de nieuwe sponsor van de dames- en heren langebaan schaatsploeg onder leiding van Jillert Anema. Zaanlander is sinds 1919 het exclusieve kaasmerk van Albert Heijn, met een eigen receptuur. Zaanlander wordt geproduceerd door zuivelbedrijf Royal A-ware.
Concept-wetsvoorstel modernisering en betere handhaving consumentenbescherming
Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) heeft mede namens minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) een concept wetsvoorstel gepubliceerd voor zowel modernisering als betere handhaving van de regels voor consumentenbescherming. Informatieverplichtingen van webwinkels en online platforms richting consumenten worden uitgebreid. Ook komt er een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen. Consumenten krijgen bovendien meer rechten bij het gebruik maken van ‘gratis’ digitale diensten waarvoor zij hun persoonlijke gegevens moeten opgeven, zoals sociale media. Dezelfde regels moeten tegelijkertijd in de hele EU worden ingevoerd, zodat je ook eenvoudig over de grens online aankopen kunt doen.
Verse boerenkaas door de brievenbus
De firma kaas bezorgt Nederlandse boerenkazen bij de mensen thuis. Daarmee slaat kaasbaas en rasondernemer Wouter Swolfs (44) een brug tussen boeren en kaasliefhebbers. De firma verstuurt echte boerenkaas op abonnementsbasis via de brievenbus en is daarmee uniek in Nederland.
3,5 miljoen huishoudens kopen Fairtrade producten in de Fairtrade Week
Tijdens de najaarseditie van de Fairtrade Week vorig jaar kozen 3,5 miljoen huishoudens voor Fairtrade producten bij hun dagelijkse boodschappen. In de afgelopen vijf jaar is het aantal huishoudens dat in deze periode Fairtrade producten koopt, gestegen van 2 naar 3,5 miljoen huishoudens. Het totaal aantal Fairtrade kopende huishoudens lag in 2019 op 6,9 miljoen (87%). Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. De groei in kopende huishoudens is voor een groot deel te danken aan de bredere verkrijgbaarheid van Fairtrade producten (A-merk en huismerk) bij supermarkten. Daarbij hecht een grotere groep consumenten belang aan duurzame producten die op een eerlijke manier zijn geproduceerd.
Swinkels Family Brewers betreedt de Hard Seltzer markt met eigen merk
Swinkels Family Brewers introduceert een nieuw Hard Seltzer merk, genaamd: Spijked&. Onderscheidend aan dit nieuwe merk is dat Swinkels Family Brewers hiervoor een samenwerking aangaat met The Seaweed Company, om een bijdrage te leveren aan het herstel van de oceaan. De brouwer betreedt hiermee een nieuwe markt, naast haar gevarieerde aanbod aan bieren. Spijked& is alcoholisch bruiswater met 4,7% en vijf keer gedistilleerde alcohol. Het bevat 65 Kcal en minder dan 1 gram suiker per 250ml blik. Spijked& is veganistisch en glutenvrij en verkrijgbaar in vier smaken: Lemon, Cherry, Wild Berries en de eerste in zijn soort: Seaweed. De Seaweed variant is, naast verrassend lekker, een integraal onderdeel van de positionering van het Spijked& merk; ‘More than a Hard Seltzer’.
Rijkswaterstaat en de waterschappen brengen vistrektocht in beeld
De glasaal, de spiering, de zalm, de zeeforel, de bot, de zeebaars en de rivierprik: jaarlijks leggen ze honderden kilometers af om een geschikte plek te vinden om hun eitjes te leggen. De waterbeheerders in Nederland proberen zoveel mogelijk barrières weg te nemen zodat de vissen hun trektochten goed kunnen voltooien. Rijkswaterstaat heeft de vistrektocht in beeld gebracht met een routekaart langs verschillende zogenoemde vispassages.
Nederlandse brouwers werken samen aan CO2-besparing in transport
Nederlandse bierbrouwers zijn volop in ontwikkeling om hun CO2-footprint verder te verlagen. In de eigen brouwerij worden hierin al jaren stappen gezet, maar veel besparing is alleen te realiseren door intensieve samenwerking met andere partners in het keten. Afgelopen jaar hebben de brouwers daarom als eerste sector gezamenlijk gekeken naar aanvullende mogelijkheden om middels samenwerking meer CO2 te besparen in de transportketen. Hierbij hebben de brouwers hulp gekregen van nieuw ontwikkelde methoden en financiering vanuit de Topsector Logistiek. De brouwers konden hierin leren hoe ze scoorden ten opzichte van hun sectorgenoten. Daarnaast bleek uit het onderzoek dat er via samenwerkingen in de keten al snel 3,5 procent van de ritten te besparen valt. Dit zijn ongeveer 10.000 kilometers per maand.
Kornuit maakt Nederland groener met aanleg eigen bos
We staan er niet graag bij stil, maar bijzondere momenten brengen vaak CO2 uitstoot met zich mee. Ook Kornuit is zich hiervan bewust. Want of het nu tijdens het brouwen van het bier is, of als het biertje wordt gedronken op een festival, CO2 komt hierbij vrij. Daarom gaat Kornuit een eigen bos planten om de impact van alle gezamenlijke momenten te compenseren. Consumenten gaan mee bepalen hoe groot het bos wordt. Met de aanschaf van een krat of sixpack kunnen zij een persoonlijk certificaat claimen voor een stukje bos. Zo kan het biermerk de ecologische footprint verminderen en worden bijzondere momenten echt zorgeloos.
Street art zorgt voor schonere lucht
In Breda is afgelopen week een bijzonder kunstwerk gerealiseerd. Een ruim 2.000m2 grote schildering werd gemaakt met speciale verf, die niet alleen kleurrijk is, maar ook de lucht reinigt. Voor de schildering werd verf van Graphenstone gebruikt. Deze speciale verf is ‘Cradle to Cradle’ gefabriceerd. De verf bevat geen weekmakers, microplastics en titaandioxide. In totaal is met deze schildering 26.752kg CO2 bespaard. Dat is net zoveel als 1.771 bomen per jaar opnemen of 12 benzine auto’s per jaar uitstoten. Hierdoor draagt het kunstwerk bij aan een leefbare en groene stad.